Saturday, April 27, 2013

KEGIATAN HARIAN TAMADUN YUNANI


Kegiatan harian dalam tamadun yunani tidak banyak berbeza daripada tamadun yang lain dari segi aktiviti harian. Mereka mengadakan sesi jual beli, dan juga mencari hiburan komuniti.

MASYARAKAT GOLONGAN LELAKI





Orang-orang Yunani sering bekerja dalam pertanian, perdagangan atau tentera. Aktiviti lelaki merangkumi politik, seni dan kraf, pembinaan, pertanian, laut faring, pembuatan dan perdagangan. Pertanian, kegiatan lelaki yang paling biasa, hanya jarang digambarkan. Namun majoriti besar rakyat semua negeri Yunani bergantung kepada tanah untuk pendapatan asas mereka, malah yang kaya, yang tidak buruh dalam bidang mereka, cenderung untuk mengawasi langsung pertanian sekurang-kurangnya sebahagian daripada harta mereka dan bukannya pajakan itu semua .


MASYARAKAT GOLONGAN PEREMPUAN

Kehidupan wanita diikat rapat dengan rumah. Mereka belajar berputar, tenunan, dan kemahiran lain yang akan berguna dalam menjalankan isi rumah. Tugas seorang wanita luar bandar termasuk beberapa kerja pertanian: penuaian buah zaitun dan buah-buahan adalah tanggungjawab mereka, sebagaimana yang telah menjadi perhimpunan sayur-sayuran. Berkhidmat sebagai paderi di salah satu kuil adalah satu-satunya tugas awam bahawa seorang wanita.

























HIBURAN MASYARAKAT TAMADUN YUNANI



Sebagai hiburan, masyarakat tamadun yunani akan pergi ke teater untuk melihat drama yang dilakukan sebagai penghormatan kepada tuhan-tuhan. Teater dibina di luar, biasanya di sepanjang cerun lereng bukit. Semua pelakon adalah orang-orang - mereka juga memainkan peranan perempuan! Setiap pelakon memainkan beberapa bahagian dalam permainan dengan memakai topeng yang berbeza untuk setiap bahagian.



No comments:

Post a Comment